Door niet digitaal factureren loopt bedrijfsleven geld mis

Maar liefst 80% van de facturen vindt zijn weg naar de klant nog via de post, zo blijkt uit een rapport van Billentis en Ricoh. En dat terwijl er met digitaal factureren veel geld en tijd bespaard kan worden. Uit het rapport blijkt dat slechts 1 op de 6 facturen per email of digitaal de klant bereikt en een minimale 3% wordt verwerkt via e-facturatie. Verder wordt dus 80% van de facturen via de post verzonden.

Waarom zou je als ondernemer overstappen op digitaal factureren? Omdat het je veel tijd en geld bespaart en bovendien zitten er nog meer voordelen aan verbonden. Micha Smit van Yuki.nl licht toe:

  • Papier- en portokosten die je met het verzenden van facturen via post maakt, bespaar je wanneer je digitaal factureert. Digitaal factureren maakt het bovendien gemakkelijker om terugkerende facturen vooruit te plannen, zodat deze telkens automatisch op het juiste moment worden verzonden.
  • Het bewaken van openstaande debiteuren is gemakkelijker wanneer je digitaal factureert. In veel online boekhoudpakketten kun je automatisch registreren welke facturen al betaald zijn en welke nog niet. Zo houd je het risico op wanbetalers kleiner.
  • Met digitaal factureren verklein je bovendien de kans op fouten. Het maken van facturen in Excel of Word vergt nog veel handelingen, waardoor er gemakkelijk foutjes insluipen. Fouten in facturen vertragen ook de betaling, omdat de fouten eerst gecorrigeerd moeten worden.
  • Als je je facturen digitaal beheert, kun je ze gemakkelijk terugvinden met behulp van zoekfuncties in een digitaal archief. Je boekhouding is daardoor overzichtelijker.
  • Digitale facturen worden gemiddeld 7 dagen eerder betaald dan papieren facturen. Deze worden sneller verstuurd en dus ook eerder ontvangen. Bovendien kun je bij een digitale factuur een link toevoegen waardoor klanten met één klik via bijvoorbeeld iDeal kunnen betalen.

Het feit dat maar liefst 80% van de facturen in het bedrijfsleven nog per post wordt verzonden, betekent dus dat er een hoop tijd en geld bespaard kan worden. Tot slot wordt met digitaal factureren de kans op fouten kleiner en de kans op snellere betaling groter.

Micha Smit

Micha Smit

Micha houdt zich bezig met alle Sales & Marketing activiteiten bij Yuki, zoals de website, social media, Google, SEO, SEA, inkoop media en strategie.
Micha Smit