Businessconcept ‘scannen, mailen, klaar’ lastiger dan lijkt

Online boekhouder MailhetDoor failliet

ROTTERDAM, 20 april 2012 – Deze week ging online boekhouder MailhetDoor failliet. Het is een van ongeveer tien navolgers van de succesvolle online scanboekhoudservice Yuki. Yuki startte ruim drie jaar geleden met de eerste online boekhoudservice in Nederland. Het platform van Yuki herkent gemailde documenten automatisch en boekt die voor een vaste prijs per transactie. Dat het niet zo eenvoudig is om dit concept winstgevend te maken blijkt uit het recente faillissement van MailhetDoor.

Aan elkaar knopen

Yuki is behalve de eerste ook de grootste online scanboekhoudservice. Voor Arco van Nieuwland, CTO bij Yuki, komen de problemen van zijn concurrent niet als verrassing. “Het is nu eenmaal duur om een goed boekhoudplatform te ontwikkelen, compleet met afschrijvingen, renteberekeningen en noem maar op. Je bent er niet met het aan elkaar knopen van wat boekhoudsoftware, een scanoplossing en het automatiseren van de workflow.”

Opzichzelfstaand systeem

Van Nieuwland, die zelf als ontwikkelaar aan de wieg stond van de bekende Exact-software, heeft hard gewerkt aan een gedegen basis voor Yuki. “We hebben een compleet nieuw softwareplatform ontwikkeld, een opzichzelfstaand systeem. Om vervolgens het vertrouwen te krijgen van ondernemers en een gedegen marktpositie te veroveren, moesten we ook flink investeren. Met honderd klanten verdien je dat niet terug.”

Baanbreker

Wat vindt baanbreker Van Nieuwland van alle navolging? “Toen Yuki begon, bestond iets dergelijks nog niet. We werden vergeleken met een online boekhoudpakket of een administratiekantoor. Inmiddels is ‘scannen, mailen, klaar’ op grote schaal gekopieerd. Goed voorbeeld doet goed volgen, zullen we maar zeggen. Yuki maakt zich wel zorgen over de kleinschalige initiatieven die de markt nu betreden. Dit soort incidenten kan de reputatie van boekhouden in de cloud schaden.”

(In de media: Mijn Bedrijf Telegraaf, Nederlands Kenniscentrum en Accountancy Nieuws.)

Micha Smit

Micha Smit

Micha houdt zich bezig met alle Sales & Marketing activiteiten bij Yuki, zoals de website, social media, Google, SEO, SEA, inkoop media en strategie.
Micha Smit