Documentherkenning geen Haarlemmerolie

Gisteren verscheen er een persbericht van Reeleezee op de website van Accountancynieuws over hun nieuwe zelflerende Scan en Boek functionaliteit. Fantastisch dat nu steeds meer (traditionele) boekhoudpakketten werk maken van documentherkenning.

Bigdata

Yuki heeft in 2009 als eerste in Nederland scanboekhouden geïntroduceerd en heeft nu ruim 5 jaar lang herkenningsregels opgebouwd. Met deze bigdata verwerkt Yuki honderdduizenden documenten per maand op basis van OCR, aangevuld met herkenningsregels en een zelflerend systeem in de cloud. Dat heeft inmiddels in diverse vormen navolging gekregen, maar nog steeds niet zo geïntegreerd zoals Yuki dit doet. Hoewel Exact iets achterblijft in haar kwaliteit van documentverwerking hebben ze ook dergelijke features opgenomen in hun pakket. Nederland loopt hiermee behoorlijk voor op de rest van Europa.

Next step! Herkenningsregels delen

De volgende stap zou zijn wanneer de softwareleveranciers de krachten bundelen en hun herkenningsregels gaan delen. Overigens is de 85% uit eerder genoemd persbericht een zeer arbitrair getal. Er zullen administraties zijn waar de herkenningsgraad veel lager ligt vanwege de aard van de administratie en sommige zullen hoger liggen. Daarnaast hangt het af van de definitie van herkenning. Yuki biedt 100% herkenning en verwerking. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat wij dit alleen maar bereiken door mensen toe te voegen aan het proces om de puntjes op de i te zetten.

Workflow is het echte voordeel

Overigens is documentherkenning geen Haarlemmerolie. Een snelle boekhouder is soms bijna net zo productief. Het echte voordeel van document gericht boekhouden wordt gevormd door een boekhouding met een volledig geïntegreerd digitaal archief. Met de vragen en workflow vorm je zo direct een permanent dossier, waarbij elke transactie per definitie gedocumenteerd is en er altijd gecommuniceerd wordt rond het document via een workflow in plaats van een e-mail.

Micha Smit

Micha Smit

Micha houdt zich bezig met alle Sales & Marketing activiteiten bij Yuki, zoals de website, social media, Google, SEO, SEA, inkoop media en strategie.
Micha Smit