Van accountant naar winstadviseur

Van accountant naar winstadviseur 🚀

Van accountant naar winstadviseur 🚀


Blijven innoveren, groeien, werken aan een kwaliteitsvol product met een positieve blik op de toekomst. Dat is wat een ondernemer wil. Spijtig genoeg worden ze daarin soms tegengehouden omdat zicht op het financiële plaatje ontbreekt. De vraag die hier al snel naar boven komt, is hoe de accountant de ondernemer kan ondersteunen en diens financiële zorgen kan wegnemen.

Femke Hogema inspireerde ons om een webinar op te zetten waarin zij aan het woord is om accountants in hun dagdagelijks werk te inspireren. Femke is financieel coach en schrijfster van de boeken “Financiën voor ZZP’ers’, ‘Profit first’ en ‘De winstadviseur’. Haar missie is ondernemers helpen een financieel gezond bedrijf te laten runnen zodat ze hun echte doelen kunnen bereiken. Ze geeft accountants in dit verhaal de juiste inzichten en begeleidt hen doorheen het proces. In onderstaande blog kan je haar verhaal lezen, of je kan gratis de webinar downloaden en haar zelf aan het woord horen!

Lever resultaten, geen handelingen 💪🏼

De tijd dat we aan boekhouden deden in grote papieren boeken, is voorbij. Anno 2019, maken we gebruik van vooruitstrevende digitale boekhoudprogramma’s zoals Yuki. Op die manier besteed je veel minder tijd aan het boekhouden zelf omdat een pakket als Yuki zelfstandig berekeningen maakt en op die manier nauwkeuriger en goedkoper werkt dan wanneer je het zelf zou doen. Je zou bijna gaan geloven dat zulke programma’s een bedreiging voor het vak als accountant zijn, maar niets is minder waar. Het maakt het beroep juist leuker, interessanter en waardevoller omdat je met een goed boekhoudprogramma tijd kan maken voor belangrijke vragen zoals: wie is je klant, wat is het echte probleem en wat zijn de echte oplossingen? Kortom, je krijgt de ruimte en tijd om je te focussen op hoe jij een winstadviseur kan worden.

Stap voor stap ➡️

Net zoals iedere werknemer netjes zijn salaris op het einde van de maand verwacht, is ook een ondernemer op zoek naar een goed salaris. Want gaat alles financieel goed, dan ga je ook minder stress op privérelaties ervaren, meer tijd hebben om de naam van je bedrijf te stimuleren en groei voor je bedrijf te ontwikkelen… Kortom er een succesverhaal van maken.

De meest voorkomende problemen, waar een ondernemer nog steeds tegen aanloopt, zijn het niet kunnen betalen van de rekeningen, een te laag inkomen, het feit dat er een belastingschuld is of dat er gewoonweg te lage marges worden gegenereerd. 

Jij, als accountant, kan dat verhelpen door alvast aan de slag te gaan met een modern boekhoudsysteem en vervolgens breder te gaan kijken naar het profiel van de klant. Zo ga je je niet alleen puur bezighouden met bijvoorbeeld de belastingaangifte of jaarrekening maar kan je met je klant ook effectief een plan maken om diens financiële stress te verhelpen. 

Maak je klant er ook bewust van dat het belangrijk is dagelijks zijn/haar facturen door te geven. Zo wordt je leven als accountant aangenamer maar bespaar je je klant ook geld omdat je elke dag maar een klein werk moet verrichten in plaats van één keer per kwartaal bij elk factuur het juiste bankafschrift te zoeken. Nog makkelijker wordt het met een boekhoudsysteem als Yuki waarbij je de bonnen gewoon kan scannen in de Yuki app of ze onmiddellijk per mail naar Yuki kan sturen.

Zoals eerder aangegeven gaat het om oplossingen en niet producten. Als accountant, ben jij de sleutel op de deur in dit verhaal. Jij bent degene die met de ondernemer aan de slag gaat in de vorm van een eigen stappenplan, een unieke methode of coaching sessie. Je gaat een winstplan opzetten, bekijkt de omzet, kosten, belastingen en inkomen.

De laatste stap is inzicht in cijfers. Begeleid je klant in de dagelijkse cashflow, help hem daarbij en laat hem ook zelf nadenken en aan de slag gaan. Ga het commitment aan en doe het samen. Verkoop het probleem dat je oplost en niet het product.

Ontsla eens een klant ❌

Als je het volledig proces optimaal wil laten verlopen, moet je natuurlijk ook weten wie je ideale klant is. 

Stel je voor dat je met elk soort klant werkt, dan moet je eigenlijk overal wat van weten. Je moet alle sectoren kennen, alle belastingregels kunnen toepassen etc. Als je daarentegen werkt met één branche, dan onderscheid je jezelf in de branche en kan je specifieke vragen beantwoorden. 

De vrees ontstaat dan al snel bij accountants dat een specialisatie naar verlies van geld én klanten kan leiden. Ook dat moeten we weer even nuanceren, want als je voor een niche kiest, kan je veel hogere prijzen vragen. Je wordt namelijk een expert in je branche en daar zijn ondernemers naar op zoek. Om helemaal de juiste klanten aan te trekken, kan je bijvoorbeeld ook adverteren in een specifiek branche magazine en adverteer je gericht.

Ontsla ook eens een klant. Sommige klanten kosten nu eenmaal veel meer energie dan wat ze opleveren. Je maakt dan wel minder omzet maar zeker niet meer winst. Bekijk samen met je team één keer per jaar bijvoorbeeld welke klant je het best kan ontslagen om zo het klantenbestand optimaal te houden.

En als je dan toch alleen maar met een leuk klantenbestand werkt, kost het je ook geen moeite om proactief advies te geven. Je geeft je klant het gevoel echt betrokken te zijn en samen met hen in dit verhaal aan de slag te gaan. Zo ben je binnen de kortste keren geen accountant meer maar getransformeerd tot winstadviseur.

Femke’s 5 handige tips?

✔️Lever resultaten, geen handelingen: Gebruik een vooruitstrevend digitaal boekhoudprogramma zoals Yuki en besteed veel minder tijd aan het boekhouden zelf. Krijg ruimte en tijd om je te focussen op hoe jij je klant succesvol kan maken.

✔️Minder stress: Kijk breder naar het profiel van de klant, geef advies, coach en verlicht zo de financiële stress.

✔️Samen aan de slag: Maak je klant er bewust van dat het belangrijk is dagelijks zijn/haar facturen door te geven of kort doorheen zijn/haar financiën te gaan.

✔️Specialiseer je in één branche: Onderscheid jezelf in een branche en word expert zodat je een bepaalde niche van klanten aantrekt. Zo werk je efficiënter en aangenamer.

✔️Ontsla eens een klant: Bekijk samen met je team welke klant je best kan ontslagen om zo het klantenbestand optimaal te houden.

Wil je Femke zelf aan het woord horen? Bekijk dan bovenaan deze pagina haar webinar!

All you need is Yuki

Stap nu over
© 2019 The Yuki Company