26 september 2019
Jasmien

Ondernemers betalen niet meer voor basisdiensten die iedereen al aanbiedt. Hoe kan jij toch nog meerwaarde bieden?

Als je deze titel ziet en denkt: “Oei, ik heb precies iets gemist”, dan lees je beter verder. 

We willen geen open deuren gaan intrappen, maar veel accountants beseffen nog niet dat compliance een commodity is geworden voor ondernemers. Met andere woorden: ze beschouwen ‘in orde zijn voor de overheid’ als iets wat iedereen wel kan aanbieden en als ze hiervoor een ‘leverancier’ zoeken, dan letten ze vooral op de prijs. 

Je ziet het probleem al hangen: als iedereen enkel een commodity aanbiedt, dan start er qua prijszetting een race to the bottom. En wie wint daar écht bij?

Zo doen elektriciteitsleveranciers het

Laten we de vergelijking maken met de elektriciteitsmarkt: elektriciteit is elektriciteit. Of je leverancier nu X of Y is, je laptop zal even goed werken. Consumenten kiezen hun leverancier vooral op basis van de prijs, dus wat doen die om het verschil te maken? Sommige elektriciteitsproducenten kiezen ervoor om héél veel te investeren in marketing, maar dat is duur. Echt slimme elektriciteitsproducenten die verkopen meer dan enkel elektriciteit. Ze bieden ook tal van andere oplossingen aan die gelinkt zijn aan energie: zonnepanelen, verschillenden domotica-oplossingen, isolatie-oplossingen om energie te gaan besparen… Noem maar op. Inderdaad: bieden meerwaarde door upselling.

En dat is het punt waartoe we willen komen: als jij als accountant wil vermijden dat je diensten volstrekt inwisselbaar worden en ondernemers gaan selecteren op basis van prijs, komt het erop neer om meer diensten aan te bieden dan enkel de basis compliance-diensten

Diensten met toegevoegde waarde

Maar welke diensten moet je dan gaan aanbieden? En is het niet erg complex om een nieuwe servicelijn uit te bouwen? 

Het spreekt voor zich dat je je expertise in een bepaald domein kan gaan verdiepen door je bij te scholen of te kiezen voor een bepaalde specialisatie. Dat kan perfect binnen je langetermijnstrategie passen en een excellente keuze zijn. Er is echter laaghangend fruit dat je makkelijker en sneller kan implementeren. 

Het grote voordeel is dat je dat éigenlijk vaak al kan doen met oplossingen waar je vandaag al gebruik van maakt. Om een voorbeeld dicht bij huis te nemen: je weet ongetwijfeld dat Yuki over een aantal modules beschikt waarmee je ondernemers kwalitatieve diensten kunt aanbieden. We gaan graag even dieper in op twee concrete oplossingen: de betaalmodule en de verkoopmodule.

Geen tijd om verder te lezen, maar wil je wel graag onze modules leren kennen? 🤔 Neem dan hier snel contact op met een van onze boekhoudkundige experts!

Betaalmodule en verkoopmodule 

Als ondernemers (je klanten) gaan werken met de betaalmodule van Yuki, lopen ze minder snel het risico om facturen te laat te betalen en kunnen ze zo makkelijker hun ‘korting voor contact’ claimen. Het maakt hun leven ook makkelijker doordat ze alle openstaande facturen in één batch kunnen verwerken. Maar ook voor jou als accountant heeft het feit dat je klanten met de betaalmodule werken niet oninteressante voordelen: de klant levert documenten direct aan in Yuki. Zo wordt jouw workflow beter gespreid, met minder grote pieken tijdens de btw-aangiftes tot gevolg. 

Een tweede laagdrempelige optie om meerwaarde te bieden aan je klanten is de verkoopmodule van Yuki. Ook hier kunnen ondernemers hun facturen rechtstreeks opladen in hun boekhouding. Deze is gekoppeld aan een CRM-systeem waarbij het klantenbestand wordt bijgehouden, met onder andere de adresgegevens. Net als bij de betaalmodule is het enorme voordeel voor jou als accountant dat de facturen automatisch worden geboekt en dat je geen gedoe meer hebt met ontbrekende factuurnummers. 

Maar wat is nu de moraal van het verhaal? 

Het aanbieden van basisdiensten is voor ondernemers een evidentie geworden. Dat kan eigenlijk iedereen. Je moet dus op zoek naar extra diensten die meerwaarde bieden voor je klanten. Daar betalen ze wel nog voor. Een aantal van die diensten kan je via Yuki eigenlijk vrij makkelijk aanbieden: ze maken jouw leven en dat van je klanten makkelijker.  

Wil jij ook diensten makkelijk aanbieden via Yuki? Neem dan hier snel contact op met een van onze boekhoudkundige experts!

Ik neem contact op!

All you need is Yuki

Stap nu over
© 2019 The Yuki Company